Lading av Tesla

Når man begynner å vurdere elbil for første gang kan det virke som en jungel av ladevalg og det kan være vanskelig å orientere seg i haugen av standarder og løsninger. Type 2, Chademo, 22kW, Superlader, Dobbeltlader... Så for å prøve å gjøre det enklest mulig har jeg satt sammen denne oversikten.

I bilen

I selve bilen sitter det en Type 2-plugg. Strengt tatt er det en modifisert utgave av Type 2-pluggen, så den takler både AC (vekselstrøm) og DC (likestrøm), og vesentlig høyere ladefart enn Type 2 egentlig er beregnet for, men alle vanlige Type 2-kabler passer. Så uansett hva slags kontakt du skal lade fra så trenger du at kabelen du bruker har en Type 2-plugg i enden som skal kobles til bilen.

Hvis du lader fra en DC-lader (likestrøm) behøver du ikke tenke på verken spenning eller ampere eller noe som helst annet, bortsett fra for å vurdere hvor lenge du behøver å lade for å få nok strøm til å komme deg dit du skal. Bilen og ladestasjonen kommuniserer med hverandre, og sørger for at alt går riktig for seg. Dette gjelder altså på Teslas egne Superladere, og på CHAdeMO, som er de to DC-ladetypene man i dag kan benytte med en Tesla. Om det også vil bli mulighet for å lade med CCS (Combo) gjenstår å se, men per i dag finnes det ikke noe adapter for denne standarden.
Når du DC-lader brukes ikke lademodulene som sitter i bilen, og strømmen går direkte til batteriet. Derfor spiller det ingen rolle om du har enkelt- eller dobbeltlader. Du får den hastigheten bilen og ladestasjonen blir enige om basert på en rekke faktorer, som batteritemperatur, hvor mye strøm som er igjen på batteriet ditt, hvor fort ladestasjonen faktisk kan lade osv.

Hvis du derimot bruker en eller annen form for AC-lading (vekselstrøm), så sitter det én eller to moduler i bilen (enkelt- eller dobbeltlader) som gjør om strømmen til likestrøm. Og da kan det være litt mer å tenke på.

UMC

"UMC" er betegnelsen på ladekabelen som fulgte med bilen, med en "kladd" på. Denne kabelen brukes til alle former for lading med vekselstrøm (AC) fra vanlige kontakter - dvs. bortsett fra Type 2. "Kladden" inneholder elektronikk som kommuniserer med bilen, og sørger for at ladingen går riktig for seg. Den enden på kabelen som ikke skal inn i bilen er en spesialkontakt som det kan kobles forskjellige adaptere til. Fra Tesla sin side finnes det tre forskjellige kontakter (adaptere) du kan bruke sammen med UMC-en.
UMCen skjønner hvilket adapter du har koblet til og vil justere ladehastigheten automatisk etter dette. Derimot har den jo ingen mulighet til å vite hva slags sikring det sitter på den kursen du lader fra, så dette må eventuelt stilles inn i bilen dersom pluggen du bruker i utgangspunktet er laget for større kurs enn det du har sikring til. Hvis du f.eks. skal lade fra en schuko-kontakt som står på en 10 Ampere kurs, så vil bilen i utgangspunktet forsøke å lade med 13 A (som er maks med schuko-adapteret), men da vil sannsynligvis sikringen gå. Derfor må du stille ned ladehastigheten i bilen til maks 10 A. Dette trenger du heldigvis bare å gjøre én gang. Bilen husker hvilke steder du har ladet, og vil automatisk justere ladehastigheten til riktig A neste gang du lader på samme sted.

Schuko

"Schuko" - fra tysk "Schutzkontakt" - er den vanlige stikkontakten alle har hjemme. Med denne pluggen koblet til UMC-en kan du lade maksimalt 13 Ampere fra en 230 Volt enfas-kurs. Det gir deg ca 13 km rekkevidde per time du lader. Det spiller ingen rolle om du har enkelt- eller dobbeltlader.

Merk at veldig mange schuko-kontakter ikke er beregnet på så høy belastning over så lang tid som det tar å lade en elbil. Du bør unngå å bruke schuko annet enn i nødsfall, og hvis du ikke har noe valg, så juster ned ladehastigheten så mye som mulig, og kontroller med jevne mellomrom at ikke kontakten blir ubehagelig varm. Det kan være forbundet med stor brannfare å overbelaste disse kontaktene.

Fordelen er at disse finnes "over alt", så man alltid har mulighet til å få seg litt strøm. Og skal du stå parkert en stund, så vil jo selv en schuko-kontakt justert ned til 10 Ampere gi deg rundt 100 km rekkevidde på ti timer, så kommer man seg gjerne videre til en mer egnet ladestasjon etter f.eks. en overnatting.

Blått adapter

Det blå adapteret som følger med bilen gir deg mulighet til å lade med 1 fase, 230 Volt, inntil 32 Ampere (dvs. maks 7,4 kW). Dette vil gi deg inntil 32 km rekkevidde per time du lader. Dvs. at du full-lader bilen på rundt 12 timer. Dette er en mye bedre løsning enn schuko-kontakten, da disse blå (og de røde, se under) kontaktene er laget for å takle høyt forbruk over tid, og generelt er mer solide.
Det som kan være en utfordring er at det finnes flere forskjellige blå kontakter, så du kan risikere å komme til et sted der det sitter en fin blå kontakt på veggen, men så viser det seg at den er av feil type.

Skal du legge opp lade-opplegg hjemme, med blå kontakt, er det derfor viktig å fortelle elektriker at du skal ha en blå 3-pin IEC 60309, 2 P + jord, 32 A-kontakt. infoark fra Tesla om blått adapter
Du kan selvsagt godt sette opp en sånn kontakt selv om du kun har 16 Ampere sikring. Det er ingentig som hindrer deg i å sette opp en 32 Ampere kontakt med en mindre sikring. Men enkelte elektrikere vil kanskje mene at det er "feil", og foreslå 16 A-kontakt, eller bare velge det uten å spørre først. 16 Ampere-kontakten er fysisk mindre, og Tesla-adaptere vil altså ikke passe. Så sørg for at elektrikeren faktisk får riktig beskjed.

Rødt adapter

Rødt adapter er tilleggsutstyr i Norge, men følger med bilen i en del andre land. Dette UMC-adapteret gir deg mulighet til å lade fra 3 fase, 400 Volt, inntil 16 Ampere (inntil 11 kW). Det gir deg en ladehastighet på ca 50 km per time, dvs. at du full-lader bilen på rundt 8 timer. Som for blått adapter, så finnes det flere forskjellige røde kontakter, så adapteret vil ikke passe i alle røde kontakter du måtte komme ut for. Teslas adapter er for rød 5-pin IEC 60309, 3P+N+E, 16 Ampere. Teslas infoark om rødt adapter
Dette er det raskeste du kan lade med den medfølgende UMC-ladekabelen.

Andre alternativer

Ved siden av disse tre kontakt-typene, så finnes det en haug av forskjellige kontakter rundt om i det ganske land. Du har f.eks. de "flate" komfyr-kontaktene som er vanlige mange steder, og som nevnt er det flere størrelser og versjoner av både de blå og røde industrikontaktene. For å kunne lade fra disse må du ha en eller annen overgang. Jens Kristian Kirkebø har laget et adaptersett som burde passe de fleste steder i Norge. I resten av Europa er det jo også enda flere standarder, så her må man undersøke hva som er vanlig - eller man kan holde seg til de vanlige elbil-standardene, Superlader, Type 2 og CHAdeMO.

I tillegg finnes det en del bærbare, eller "semi-portable" ladebokser man kan kjøpe, som f.eks. gjør at du også kan lade fra røde (400 V) 32 Ampere-kontakter. Da får du inntil 22 kW ladefart, det samme som på mange offentlige Type 2-installasjoner. Man kan til og med kjøpe dem som byggesett, men sørg i tilfelle for å få dem montert av godkjent elektriker. Det er mye strøm det er snakk om her, og stor brannfare dersom delene ikke er korrekt montert!

Type 2

En Type 2-boks er egentlig bare en overgang for å ha en felles standard plugg for AC-lading (vekselstrøm), og slippe å tenke på alle de forskjellige pluggene og overgangene nevnt over. Noen bokser har fast ladekabel, andre bare en kontakt, så man må ha med sin egen Type 2-kabel. I tillegg sitter det elektronikk i boksen - på samme måte som det sitter i UMC-en - som overvåker ladingen og kommuniserer med bilen og kan justere ladehastigheten opp og ned.
Type 2-bokser kan gi alt fra 230 V, enfas, 16 A (3,6 kW) - det samme som du får med det vanlige blå adapteret til Tesla - til 400 V trefas 32 A (22 kW). Mao. ladehastigheter fra ca 16 km/t til ca 100 km/t.
Det kun på Type 2-ladestasjoner på enten 22 kW (400 V 32 A) eller 7,4 kW (230 V 32 A) at dobbeltladeren er nødvendig. Hvis du ikke har dobbeltlader vil du bare få halv fart - hhv. 11 kW og 3,7 kW - på disse boksene. Det kan høres ut som man "aldri" har behov for det, men de aller fleste Type 2-bokser som er satt opp vil kunne gi 22 kW, så det gir deg dobbel ladehastighet veldig mange steder.
For en mer skjematisk tenging av enkelt- vs. dobbeltlader, se her

For å lade fra en Type 2-boks uten fast kabel, trenger du en Type 2-kabel. Dette får du kjøpt mange steder, men til nå har disse vært rimeligst å kjøpe direkte fra Tesla.

Superlader

Disse bør være rimelig kjent blant Tesla-eiere. Det er Teslas egen standard, og er en DC-lading, og kabelen sitter fast i ladestolpene, så her er det bare å koble seg til og resten går av seg selv.

En ting som kan være verdt å huske på er at normalt er to og to ladestolper koblet sammen. De er merket "1 A" og "1 B", "2 A" og "2 B", "3 A" og "3 B" osv. Da vil den første som kobler seg til f.eks. en "1"-stolpe ("1A") få full ladehastighet, mens hvis en annen kommer og kobler seg til den andre "1"-stolpen ("1B"), vil vedkommende bare få rest-kapasiteten, inntil førstemann er ferdig ladet. Så det er lurt å forsøke å fylle opp f.eks. bare "A" eller bare "B"-stolpene først - i alle fall velge en stolpe der ingen står på den andre bokstaven, hvis man har mulighet til det. Det gir best ladefart.

CHAdeMO

Etter hvert begynner det å komme en del CHAdeMO-ladestolper rundt omkring. Særlig på Kiwi, en del McDonalds og hos Nissan-forhandlere osv settes det opp sånne ladestasjoner. Noen koster penger å bruke, noen er gratis. CHAdeMO er altså en DC-standard, og sånn sett "plug and play", men det kreves et eget Teslaadapter siden Tesla ikke har CHAdeMO-kontakt i bilen. Adapteret fås kjøpt hos Tesla, og er en slags "pistol" du kobler til CHAdeMO-kabelen som henger fast på ladestolpen, og som så har en "Type 2"-plugg som passer i bilen i den andre enden.
Før man løper for å investere i dette er det greit å huske at nesten alle steder der det finnes CHAdeMO-stolper er det også tilgang på en Type 2, 22 kW. Så om man har en Type 2-kabel allerede, så kan denne ofte brukes på samme sted. CHAdeMO gir riktignok dobbel ladehastighet sammenlignet med 22 kW, men det får bli en vurdering hva man har behov for.

Andre standarder

Det finnes også andre standarder, som per i dag ikke kan brukes av Tesla. CCS/Combo er den vanligste, men i Norge er den ikke særlig utbredt. En del av CHAdeMO-ladestolpene som settes opp har CCS i tillegg. CCS er en løsning der man har tatt en Type 2-plugg og lagt til to ekstra pinner for DC-lading. Det er altså en løsning som minner litt om Tesla sin (man kan lade med både AC og DC med samme plugg), men Tesla har valgt å legge intelligens i ladeløsningen så de bruker de samme pinnene til både AC og DC, og så kommuniserer bilen med ladestolpen og avgjør om det er AC eller DC.

Mer om elbiler